Mat til hverdags og fest

Mat er en del av vår kultur, og gir oss godt samhold og gode smaksopplevelser. Det går fint an å kose seg med mat som er både sunn, god og næringsrik hver dag. Og så er det helt greit å spise “kosemat” innimellom.

content header image

Du forventer nok at maten du spiser skal gjøre deg mett, men den skal også tilføre næringsstoffer slik at ulike prosesser i kroppen din foregår så smidig som mulig. For at dette skal skje bør maten du spiser gi deg tilstrekkelig energi, vitaminer og mineraler. Vitaminer og mineraler er nødvendig for at blant annet proteiner, karbohydrater og fett skal kunne utføre sine oppgaver i kroppen.

 

Det kan virke vanskelig å sette sammen et kosthold som er optimalt for kroppen din. Mange opplever å komme til kort med hvilken mat de skal velge. Men det trenger ikke være så vanskelig å spise både sunt og godt. Kostanbefalingene til helsemyndighetene er ikke komplisert, men maner først og fremst til variasjon, og vanlig, sunn mat.

 

Velger du grove kornprodukter, magre meieriprodukter, rene kjøttvarer, fisk, mye grønnsaker og frukt og planteoljer og myke margariner trenger du ikke å ha fullt fokus på hver eneste tallerken hele tiden – fordi du vet at hver tallerken er ganske så ok.

Tallerken 1:
2 skiver ekstra grovt brød, plantemargarin, makrell i tomat, agurkskiver og paprika til pynt, gulost, 1 glass skummet melk, 1 pære.

 

Tallerken 2:
1 glass brus, potetgull, 1 bolle uten rosiner, smågodt.