Matoljer

Matoljer er oljer fra planteriket som er beregnet til bruk i mat og matlaging.

content header image

De mest brukte vegetabilske oljer og fett får vi fra soyabønner, solsikkefrø, kokosnøtter, peanøtter, oliven, rapsfrø og oljepalme.

 

Utvinning av oljer
Utvinning av vegetabilsk olje skjer i flere trinn. Etter høsting av planten blir frukt, frø, nøtter eller kjerner sortert ut. For å få ut oljen fra dette plantematerialet blir oljen presset og/eller ekstrahert.

 

Noen frukter, som for eksempel oliven, er så myke at oljen lett kan presses ut av frukten i en mekanisk presse ved lav temperatur (maks. 40 °C). Da får vi en såkalt kaldpresset olje.

 

De fleste frøene og fruktene er imidlertid så harde at de må mykes opp før oljen kan presses ut. Det gjøres ved å knuse dem og varme dem forsiktig opp til mellom 50 og 70 °C før pressing. I tillegg dannes det mekanisk varme når frøene presses med høyt trykk i pressen. Olje presset ut ved hjelp av oppvarming kalles varmpresset olje.

 

For å få ut alle rester av olje fra de knuste frøene og fruktene etter pressing, kan det være nødvendig å bruke et hjelpestoff som løser opp fettet. Prosessen kalles ekstrahering. Den knuste råvaren blandes med en væske som løser opp fettet. Etter at fettoppløsningen er skilt fra planterestene, dampes væsken bort slik at bare det rene fettet blir igjen. Ekstrahering er en skånsom og effektiv måte å utvinne fettet på.

 

Oljen blir så vasket, renset og filtrert slik at det ikke følger med planterester, vann eller annen forurensning som kan redusere kvaliteten på den ferdige oljen. Smaken og fargen til oljen er avhengig av hva slags frukt, frø, nøtter eller kjerner som den er presset ut av, og hvordan den er behandlet.

 

Olje fra ulike planter inneholder forskjellige blandinger av fettsyrer. Noen oljer er rike på flerumettet fett, mens andre har stor andel enumettet eller mettet fett.

 

Olje i matlagingen
Oljer er godt egnet til bruk i matlaging. En olje med mye smak, slik som for eksempel olivenolje, kan være god for å gi ekstra smak til dressinger og marinader.

 

Til steking og fritering er det best med oljer som smaker nøytralt, slik at det er smaken til maten du steker som kommer godt frem. Det er også viktig at oljen har en fettsyresammensetning med mye enumettet fett som tåler den høye temperaturen i stekepannen.

 

Mange velger å steke i olje, men det er lettere å få et godt resultat med margarin siden det er vanskelig å se hvor varm oljen i stekepannen er. Det er også viktig å være oppmerksom når du steker i olje, da oljen lett kan sprute.

article factsbox image

Kaldpressede oljer gir mer smak og egner seg til salat eller dressing. Varmpressede oljer passer best til steking.

article factsbox image

Olivenolje

Oljen lages av frukten på oliventrær. Olivendyrking er en viktig levevei for mange bønder rundt Middelhavet. Olivenolje inneholder mye enumettet fett.

article factsbox image

Rapsolje

Raps er en plante med gule blomster, som er i nær slekt med kål og kålrot. Rapsoljen utvinnes av frøene fra planten. Raps er en hardfør plante og kan derfor dyrkes flere steder i verden, også i Europa og Skandinavia. Rapsolje er en kilde til omega-3 fett.

article factsbox image

Soyaolje

Soya er den viktigste oljeplanten i verden. Oljen kommer fra soyabønnen, som er en plante i erteblomstfamilien. Soyabønner dyrkes i USA, Kina og Sør-Amerika. Soyaolje er særlig rik på flerumettede fettsyrer.